Dajana

Hos Dyreverdenen finder du et stort udvalg indenfor Dajana fiskefoder og akvarie tilbehør, dette skal sikre dig et udvalg inden for kvalitets produkter der passer til dine fisk og dit akvarie.

Dajana Nano Start - 20ml
Dajana Proflor - 1000ml
Dajana Proflor - 250ml
Dajana Klar Vand - 250ml
Dajana Klar Vand - 100ml
Dajana Proflor - 100ml
Dajana Start Plus - 100ml
« 1

Dajana fiskefoder

Her på siden finder du alt fiskefoder fra Dajana, så du aldrig behøver at gå forgæves da vi forhandler det meste af Dajana sortimentet.

Dajana akvariepleje

Vi forhandler også en stor del af Dajana akvariepleje serien til at opstarte og vedligeholde dit akvarie.

Historien om Dajana

Historien om en familievirksomhed fra hjertet af Europa, der erobrer verden
Hele familien sidder ved et stort bord og griner, råber over hinanden. En blanding af behagelige lugte kommer fra køkkenet, hvilket får alle munde til at løbe i vand. Pludselig bliver alt stille og alles øjne lyser op. Jana Matonová, en kone/mor/bedstemor/svigermor, serverer andesteg med kål. I flere minutter er huset fuldt af intet andet end tavs smisken af læber. Efter et stykke tid begynder familien at snakke om det ældste barnebarns skolepræstationer, og hvordan den yngste kan lide børnehaven; hvad er planerne for weekenden, og hvordan går ferskenhøsten i år. Business kommer i mellemtiden på tale, som en naturlig del af dagsordenen. Virksomheden DAJANA PET, en virksomhed, der i øjeblikket eksporterer akvariefiskefoder til næsten 50 lande. Og hvordan startede det hele?

Som 26-årig havde Jana en kærlig mand, to glade børn og et sikkert arbejde som universitetsembedsmand. Men hun havde også en stor drøm. Hun ville drive en succesrig virksomhed og rejse verden rundt og lave et job, hun godt kunne lide. En dag besluttede hun at gøre sit hemmelige ønske til virkelighed. Jana elskede dyr, så det var klart, hvilken vej hun ville gå. Og hvad har dyr mest brug for? Foder.

Allerede i begyndelsen var det nødvendigt at finde egnede lokaler og købe maskiner, hvilket betød en stor investering. Men Jana stolede på sin idé og besluttede at belåne familiens hus. En stor risiko, men det cementerede familien endnu mere. Jana sendte de første produkter med posten til forskellige detailbutikker og dyrebutikker over hele Tjekkiet. Hun transporterede dem med en skubvogn. Og med et smil på læben.

Virksomheden begyndte at trives, og Jana fik selskab af sin mand, Karel. Han fokuserede primært på teknologier, raffinering af formlerne og den visuelle identitet af mærket. Efter to år købte matonerne en del af det lokale landbrugskooperativ og begyndte at overveje ekspansion til udenlandske markeder. Men ingen af dem talte engelsk. Selvom de i begyndelsen ansatte en oversætter, indså de hurtigt, at direkte kontakt med kunderne er afgørende, og de begyndte at studere sproget, tage privattimer og lære ordforråd og grammatik om aftenen. Deres bil til forretningsrejserne var en gammel Škoda 120, som ikke kun fungerede som transportmiddel, men også som hotel. De sov i bilen, fik rundstykker med billig paté til aftensmad, og i stedet for et spabad på et fancy hotel havde de en vandkande i bilens bagagerum. De smiler, når de fortæller disse historier i dag, og fortryder aldrig et eneste øjeblik tilbragt i "marken". Dette var bestemt sjovere end at bo på et luksuriøst hotel.

Virksomheden blomstrede, Matonerne glædede sig over enhver lille succes, og snart så hele virksomheden med fornøjelse og tilfredshed på, da den første lastbil fuld af deres varer var på vej til Europa. Relationerne i virksomheden har været fremragende, fordi Matons har fremmet en personlig og venlig tilgang fra starten. Tilfredshed hos deres medarbejdere har altid været vigtig for dem, og de strammer relationerne ved forskellige arrangementer flere gange om året.

Deres børn, Lukáš og Lucie, interesserede sig for virksomheden, da de voksede op og overtog efterhånden en stor del af ansvaret og pligterne. Jana var endelig i stand til at opfylde en anden drøm - at rejse. Hun rejser verden rundt med Karel, opdager det og nyder alle skønhederne. De er begge passionerede fotografer, og de elsker at dele deres oplevelser, for eksempel ved udstillinger af deres billeder. De blev fascineret af Afrika, hvor de jævnligt vender tilbage til fotografiske ekspeditioner. De støtter også forskellige miljøorganisationer, ornitologiske arrangementer mv.

Den nye generation tager sig godt af virksomheden, og endnu et medlem blev føjet til det velkoordinerede ledelsesteam for nogle år siden – Tomáš Caizl, Lucies mand. Den yngre del af teamet innoverer teknologierne og foreslår nye ideer, men forældrene har altid det sidste ord. Matonerne har overdraget administrationen af virksomheden til deres børn, men de tager stadig alle de vigtige beslutninger. Som man siger, er virksomheden deres tredje barn, og man skal passe sine børn hele livet. Virksomheden bliver ved med at udvide, og vi får se, hvordan børnebørnene – Martin, Michal, Karel og David – vil behandle det om tyve år fra i dag.

De er små nu, men de elsker alle naturen og vokser op blandt akvarier - en ideel baggrund for efterfølgerne.

Vi er klar til at hjælpe dig

Har du spørgsmål eller brug for hjælp?